Twitter
RSS

1429H [kombat]-by cd on January 15, 2008.




Untuk mama bakyah,paklong pa,uncle salim,mama cun,mr rahim,pn hamidah juga saudaraku muhaimin dan diera, serta kalian yang tidak diteterakan…terima kasih kerana mengajarku tentang hati yang aman dan jiwa dermawan.

sekadar melahirkan prolog pena yang serba sederhana..serba kerendahan..ironisnya..1429H menghadirkan seribu satu pengertian..seribu satu intuisi baru yang bakal ditempuhi…bakal dijalani…mungkin juga berkira-kira perihan keindahan dan ketenangan versi baru yang penuh klise..juga mungkin omongan-omongan baru yang serba memenatkan..juga perit jerih yang baru..mungkin…ya..mungkin…aku?…ya! aku sekadar terus menjalani hidup yang sementahlah sementara..terus-terusan mencari sinar kecemerlangan baru..dengan tekad serta azam baru..juga mungkin dengan kegilaan baru…ha..ha…aku juga insan biasa..terkadang tidak mampu menentang gelojak nafsu diri…doanya hijrah dalam ertikata penuh pengertian ini melahirkan aku yang semakin maju..glokal..juga mungkin menghampiri darjah ahli futuwwah..bukan mutafatti…ya..aku sedar..aku ini bukanlah sesiapa untuk mencapai tahap darjah ahli futuwwah.malahan jauh sekali..tapi jujurnya tidak salah bukan menghadirkan impian bergelar ahli futuwwah dengan usaha berlipat ganda…berusaha menigkatkan etika diri..menambahkan cabang-cabang ilmu duniawi dan ukhrawi..jujurnya..sebenar-benarnya..aku ini masih gagal mengawal diri secara total untuk setidak-tidaknya menganjak sedikit untuk ke tahap futuwwah..malahan kurasakan aku ini sudah termasuk golongan mutafatti..mereka yang kononnya sampai ke makam futuwwah tetapi tidak melaksanakan prinsip futuwwah sebenar…nauzubillah..terkesima diri ini bila mengingatkan nasihat seorang guru, "Anak muda, semasa di alam roh, enta ditanyakan Tuhan, siapakah Tuhanmu, apakah enta balas?" "Bahkan!" "Itulah janji enta, maka kembalilah menyucikan perjanjian"…ahh..menggigil kurasakan..tugasan sebagai khalifah di dunia ini terlalu berat..ini kerja besar..namun..aku sudah berjanji..sejak di langit, di alam roh!…sejujurnya..kehadiran 1429H ini doanya memberi aku kekuatan dan daya jihad yang tinggi..walaupun aku sedar aku terlalu rapuh..imanku hanya senipis kulit bawang…ya aku tahu..sebenar-benarnya tahu..doanya aku cuba mencapai tahap orang-orang terdahulu..yang tinggi daya juangnya..walaupun aku tidak mungkin menjadi seperti baginda Ibrahim yang masuk ke dalam gua menunggu Tuhan; beraninya memusnahkan patung binaan ayahnya sendiri, dan setegasnya..dibakar api dia tidak hangus..juga jauh sekali seperti seorang pencinta rasul dari golongan hawa bernama Nusaybah binti Ka’b..yang hanya menggunakan busur dan anak panah untuk mempertahankan baginda dalam Perang Uhud..teramat jauh..teramat-amat jauh…aku hanya sekadar punya semangat..itupun terkadang saja..sementahlah di ruang-ruang masa lainnya aku lalai..terus lupa..siapa aku..siapa sebenar-benarnya aku..malahan aku sering melakukan segala kebobrokan tanpa sedar yang aku ini bertuhan..seringkali..seringkali aku lupa..doanya aku mampu berubah..mampu menapak jejak jalan yang lurus..jejak insan bertuhan…doanya juga biarlah matiku dalam keimanan..bukan dalam mutafatti…sesungguhnya aku impikan syurga yang kekal abadi..amin..

Comments (0)

Post a Comment