Twitter
RSS

Mangsa simbah asid oleh ahli keluarga mohon bantuan kos pembedahan


“Azri tetap sayang mak azri..dan keluarga azri tetap azri sayang walaupun depa buat azri macam ni..azri tetap sayang..azri rindu dekat mak azri..kalau mak takdak azri pun takdak kat dunia ni..tapi azri sedih lah sebab diorang buat azri macam ni..tapi takpalah azri redha..azri tetap maafkan mak..maafkan adik beradik azri…..”

Entah apa yang sepatutnya saya ungkapkan saya ini pun kurang pasti, cumanya saya amat benar yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Setiap insan diduga dan dugaan itu berlainan macam pada setiap orang. Allah itu Maha Besar dan Maha Mengetahui juga Maha Penyayang. Manusia merancang untuk melakukan kebaikan atau keburukan dan Allah juga merancang. Sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah. Dia mengetahui segala-galanya kerana segala apa yang ada dan yang kita punya adalah milikNya seluruhnya. Tiada ragunya!

Seusai minda diketuk dengan peristiwa yang melanda azri, saya fikir manusia ini adakalanya punya ketidakwarasan sifat kemanusiaan. Dan kemanusiaan itu hilang entah apa sebabnya. Itu pun saya kurang pasti namun ia menghadirkan saya satu kefahaman bahawa dalam hidup ini bergantungan kita yang paling hakiki hanyalah pada Tuhan. Sejarah dan peristiwa sudah membuktikan!

Apa sahaja yang berlaku pasti ada hikmah. Dan kewajaran atau persoalan apa-apa sahaja itu boleh sahaja diletakkan ke tepi. Boleh sahaja ini berlaku untuk kita mengkoreksi diri. Mengkoreksi diri dari segala segi. Adakah kita ini berpaksi pada Ilahi atau hanya sebaliknya. Itu harus difikirkan sedalam-dalamnya ironinya mahupun realitinya.

Ironinya, klimaksnya kita akan tahu siapa kita sebenarnya. Kemanusiaan atau kebinatangan itu bukan atas asbab alasannya. Cuma ianya hanya atas kecintaan sahaja. Cinta itulah yang mencorakkan kita seadanya kita. Atas cinta padaNya!


p/s: azri, kita pernah akrab satu ketika dahulu. Hari ini aku kembali menemui kamu..walaupun medium dan caranya tidak sama tapi kamu masih serupa, suka menyayangi. Percayalah kamu juga disayangi. InsyaAllah. Tuhan akan tunjukkan jalanNya.

Comments (5)

dia org jarak kan? sedih tgk dia dalam bersamamu semalam.. moga dia jadi lebih tabah..

insyaAllah...

Hidup PENUH DENGAN TANDA TANYA.....

to dira anggun: yeah..orang jarak atas
to azroy arman: insyaAllah
to lelaki ini: pasti menemui jawapan satu hari..

Assalamualaikum sahabatku Mursyid,

Saat sy menulis comment ini adalah hari kedua sy memendam perasaa sedih kerna masih tak dpt menjenguk awk...yg sy difahamkan di Hosp Teluk Intan...sy sedih awk..xdpt pergi..kerna saat menulis ini adlah hari pertama sy bekerja...sgt bnyak tugas...hari pertama awk accident telah sy mgutus mesej melalui fb awk...sy sedih hanya mampu berdoa buat awk...Mursyid mesti awk menahan sakit kan..sy xdapat banyangkn wajah awk menahan sakit...sy tahu ...awk sabar ye..mudah2an awk tabah..sy xnak sms or call sebab bukan awk yg akan jawab...henset awk pd famili...awk...sabar ye..sy doakn awk seger asembuh sy akan cari jalan kesane..walau trpakse ke Penang..tunggulah awk...alamat rumah awk sy ade...

Lelaki Ini

Post a Comment